Animacja poklatkowa to zabawa z wyobraźnią. Nauczymy się tworzyć historie, zapisywać je w formie obrazów, przenosić je na język filmu, tworzyć plan filmowy i rejestrować.

Każdy z warsztatów pomyślany jest jako osobne wydarzenie, ale uczestnicy biorący udział w całym cyklu, będą pracowali nad własnym filmem animowanych, którego pokaz będzie miał miejsce podczas podsumowania Ferii w Pałacu w niedzielę 27 lutego o godzinie 17:00.

21 lutego
10:00 – 12:00
Na początek – zabawki optyczne!
Najpierw prześledzimy co trzeba zrobić żeby nasze oko uwierzyło, że obiekt sam się rusza. Wykonamy kilka zabawek optycznych, które zachwycały pierwszych twórców kina.

Następnie, inspirując się elementami Pałacu, jego otoczenia i historii, stworzymy własną opowieść i jej bohatera. Wymyślone postacie -ożywimy. Nauczymy się technik uruchamiania obrazów. Porozmawiamy o planach filmowych i przetestujemy ich zastosowanie.

22 lutego
10:00 – 12:00
Podczas warsztatu ożywimy historię opowiedzianą za pomocą akwareli.
Młodzi filmowcy połączą swoje siły z młodymi artystami i spróbujemy sprawić, że malowane podczas warsztatu plastycznego akwarele – same się namalują. Przy pomocy aplikacji w smartfonach – stworzymy swoje pierwsze filmy animowane.

23 lutego
10:00 – 12:00
Od storybordu do pracy na planie filmowym. Jak zaplanować filmowanie? Czym jest i czemu służy różnicowanie planów? Poznamy zabiegi, które słowo pisane zamieniają na film. Zarejestrujemy pierwsze ujęcia i sceny.

24 lutego
10:00 – 12:00
Organizacja planu filmowego czyli WSZYSCY jesteśmy NAJWAŻNIEJSI!
Praca nad autorskimi filmami.

Dlaczego animacja poklatkowa?
Ponieważ jest doskonałym narzędziem kształcenia tzw. Kompetencji miękkich. Uczy planowania i współpracy, wymaga skupienia i dyscypliny. Rozwija kreatywność i kompetencje społeczne. Rozwija myślenie przestrzenne i przyczynowo – skutkowe. Jest także doskonałym narzędziem do pracy z tekstem, pomaga tworzyć teks narracyjny, ale także segmentować opowieść dzieląc ją na kolejne wydarzenia (w szkole umiejętność tę dzieci kształcą poprzez pisanie planu wydarzeń). Pomaga skupić się na niezbędnych elementach charakteryzujących bohatera. Inaczej mówiąc – poza kompetencjami społecznymi i kreatywnością, tworzenie filmu animowanego jest też doskonałą lekcją dodatkową z j.polskiego.

Katarzyna Michalska
Absolwentka filologii polskiej UŚ oraz studiów podyplomowych Praktycznej Edukacji Filmowej w Warszawskiej Szkole Filmowej. Certyfikowany tutor. Trenerka oraz mentorka w kursach internetowych dla nauczycieli – Filmoteka Szkolna, Włącz się! Młodzi i media (Centrum Edukacji Obywatelskiej). Absolwentka kursów doskonalących „ANIMATIKON – animowane masterclass dla dzieci i nauczycieli” oraz „DOCąd – dokumentalne masterclass dla dzieci i nauczycieli” (Instytucja Filmowa „Silesia – Film” w Katowicach). Uczestniczyła w trzyletnim, międzynarodowym projekcie „Learning, Teaching and Training Activity of the project APP YOUR SCHOOL” w Centro Alberto Manzi w  Bolonii, podczas którego uzyskała EUROPASS =- MOBILITY @European Communities. Autorka licznych wystąpień podczas konferencji oraz materiałów dla nauczycieli z zakresu wykorzystania filmu i mediów w edukacji.

Skip to content